V.36

Bebisen:

I vecka 36 är medelkroppslängden ca 48 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är ca 2800 gr. Huvudets omkrets är ungefär 33.5 cm. Många kvinnor tycker att fostret rör sig mindre och mer sällan från och med nu.  Föds ditt barn i vecka 36 så klarar den sig oftast alldeles utmärkt. Hjärnan är färdigväxt och mogen för livet efter förlossningen. Fostret fortsätter att växa och skruvar sig nedåt i bäckenet.

Du kan till och med känna en lättnad snart och kunna andas lite enklare. Detta gör också att du kanske få gå på toaletten oftare också. Skulle förlossningen starta nu så gör man oftast ingenting för att förhindra detta. Moderkakan börjar åldras.
Barnet gör sig färdigt att födas när som helst och underhudsfettet tilltar snabbt i mängd, kinderna är runda och det skrynkliga utseendet är försvunnet.


Mamman:

Från och med nu går de flesta på kontroller en gång i veckan eller varannan vecka. Är detta din första graviditet har barnet förmodligen fixeras sig i bäckenöppningen nu. De sista veckorna nu ska barnet äta upp sig för att klara livet utanför livmodern.

Du känner antagligen bara benen och fötterna som sparkar, huvudet som studsar mot bäckenbotten och armarna med svagare rörelser. Dock brukar rörelserna upplevas som kraftfullare och tydligare. Ofta kan man se konturerna av en armbåge eller häl som putar ut mot huden. Även om rörelserna ändrar karaktär bör ingen dag förflyta utan några
livstecken från barnet. Kontakta din MVC inom 72 timmar om rörelserna minskar i antal.

De sista veckorna kan vara väldigt tröttsamma. Ditt barn kommer att vara tre gånger så tungt vid födseln jämfört med vad det var i v.28.

 

Hur mår jag:

Första smesterveckan. Så skönt, kan göra vad jag vill. Vila, sova, grejja osv. Fötterna är fortfarande elefanter och kanske har jag blrjat känna av lite karpaltunnelsyndrom. Annars är allt som innan, jag klagar inte då jag ändå mår bra! Kotten kan verkligen komma närsomhelst egentligen, inte riktigt allt är klart, men så gott som, vi klarar oss om hon skulle komma. BB-väskan hennes är packad och även en väska till oss med lite underkläder, tandborstar och hygienartiklar mm. ♥
 
Än har nog inte korven vänt sig men vi får se vid nästa besök hos bm som är på fredag! Spännande!

Kommentarer

Innan du kommenterar:

Konst:
Jag tar emot beställningar i mån av tid kolla då HÄR

Foto:
Alla bilder är tagna av mig om inte annat anges
Jag fotoar med min Nikon D7100

Bloggdesign:
Jag har gjort min bloggdesign själv!

Övrigt:
Jag gör inte bloglovin byten
Tipsa gärna om tävlingar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback