Distans

När jag tog studenten i sommras pratade jag med våran syv på västermalm om att läsa vidare till bla sjuksköterska som jag nu sökt. Jag ville gå ett fjärde år men hon tyckte det var bättre att läsa på komvux och det skulle gå snabbare mm. Jag lydde hennes råd och valde att läsa på komvus och distans i 5 veckor. Med start i februari och slut i mitten av mars.

Vad jag inte visste var att dessa 5 veckor inte skulle bli som jag tänkt.

Det började först hos CDON där jag skulle beställa boken ifrån. Skickade efter den(alldeles för sent, bara ett par dagar innan kursen skulle börja) men fick den aldrig. Jag väntade ca 5 dagar och sedan mejlade jag dom och frågade vart min bok var. Då fick jag ett svar att den var slut och även leverantören hade slut så han visste inte när den skulle kunna komma. Detta kan jag tycka är j*vligt dåligt att dom inte kan ha ett tex automatiskt utskick om grejerna inte finns, så man inte bara går och väntar och väntar. Pga detta var jag tvungen att ringa en syv på komvux pausa min kurs och sedan starta om den.

När jag äntligen fick min bok som jag istället köpte från adlibris startade jag upp kursen i mitten på mars tror jag det var.

När man läser på distans på komvux läser man via en webbplats som heter hermods. Innan hade jag bara hört dåliga saker om hemsidan som konstigt kontakt mellan lärare och elev mm.

Jag gick in med inställningen att jag inte skulle döma ut någonting innan jag sett det.

I början tyckte jag att det verkade vara en vettig sida och förstod inte riktigt vad som var fel på den som många tyckt... Men efter en tids användning blev det bara sämre och sämre.

Jag en fråga om tex en labbrapport där jag inte förstod vad det var jag ska göra, utförande mm det fanns ingenting som bemärkte sig vara en laboration. Det svaret jag fick var något i stil med "det står i kursbiblioteket vad du ska göra". Jag läste igenom vad som stog säkert hundra gånger även min mamma, syster och min kille fick läsa det som stod och det var underfär såhär:

Laborationsdags
Tidsåtgång ca 2 dagar.
Sedan stod det väldigt flummigt om vad en ester är och om man blandar ättiksyra, etanol och vatten så bildar det en ester.

Jag trodde alltså att detta var själva laborationen, så jag gjorde den och skickade in den.

Sedan vart det mer strul, när jag bifogat filen var den i fel format och var tvungen att skicka om den. Jag gjorde nästkommande prov och inga problem förutom att jag vart tvungen att förlänga kursen för att hinna göra det sista provet.

Jag ringde och förlängde kursen ca vecka och näst sista dagen skulle jag göra provet. Loggar in och har förberett mig och då är kursen avbruten?! Dom har alltså avbruten min kurs utan anledning. Nu är vi inne i april.
Ringde till komvux ytterligare en gång och förlängde kursen ett par dagar och förklarade min situation och enligt dom kunde kursen ibland bli avbruten om man inte varit aktiv på hemsidan, och det hade jag inte, så kan förså att den blev avdruten pga det.

För att vara säker på att kursen inte skulle bli avbruten ytterligare en gång loggade jag in direkt, och de nästkommande dagarna innan jag gjorde provet. Men när jag sätter mig ner och ska göra provet igen då har de avbrutit kursen ännu en gång!

Jag blir så förbannad och måste ringa komvux för typ 5e gånge och förlänga kursen. Nu äntligen kunde jag göra provet och får även svar på att min labbrapport jag skickat är fel det saknas en del som han bifogar. Det är ett uppdrag med 6-7 olika försök med bla kopparsulfat, kausiksoda, potatis mm.

Nu är det mitten av maj ocj jag ska även boka en muntlig examination. Jag får en mejladress till en jag kan prata med. Skickar ett mejl måndag den 19 och får ett svart tillbaka "jag jobbar deltid återkommer i em".

Jag skickar inget till mejl på eftermiddagen utan väntar eftersom han borde väl se mejlet när han väl kommer till jobbet.

Nu är det den 23 maj och jag har fortfanade inte fått svar och har mejlat igen. Min muntliga examination måste äga rum innan den 30 maj för att kunna skicka in betygen i tid till högskolan, och ett betyg har redan satts.

Jag blir helt galen!

Hade jag vetat att det skulle bli sånthär stul och skit eftersom man inte får tag på någon hade jag ALDRIG valt att läsa på komvux och hermods! Då hade ett fjärde år med en lektion eller två i veckan varit tusen gånger bättre.

Självklart ligger inte bara felet hos dom, utan hos mig också. Saken är bara den att allt blivit så mycket krångligare än vad det hade kunnat vara.

Jag hoppas självklart få en lösning på detta och ska ringa och mejla på måndag för att kunna få tag på en tid för muntlig examination!

Jag var bara tvungen att avreagera mig lite för jag blir så frustredad över vad som hänt och oron att behöva vänta och kanske behöva göra om kursen för att kunna söka in på det jag vill! :)




Kommentarer

Innan du kommenterar:

Konst:
Jag tar emot beställningar i mån av tid kolla då HÄR

Foto:
Alla bilder är tagna av mig om inte annat anges
Jag fotoar med min Nikon D7100

Bloggdesign:
Jag har gjort min bloggdesign själv!

Övrigt:
Jag gör inte bloglovin byten
Tipsa gärna om tävlingar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback