V. 21

Bebis:
Barnet är ca 24-27 cm lång från hjässa till fot och väger ca 400 g. Bebisens vikt ökar nu med ca 70 g om dagen. Barnet kan suga på tummen eller fingrarna, kan knäppa händerna och kan skaka hand med sig själv. Han eller hon kan känna smaken av bittert och sött- om man sätter till ett bittert ämne till fostervattnet slutar fostret att svälja men om man sätter till ett sött ämne sväljer det fortare än i vanliga fall. Kan reagera på starkt ljus och ljud men också på behaglig musik. Spela gärna låtar om och om igen så lär sig barnet att känna igen de låtarna. Börja prata med barnet.


Mamma:

Nu har du passerat mitten av graviditeten och livmodern växer till några tvärfingrar över naveln. Magen syns väl. Illamåendet och tröttheten har gått över. I Sverige brukar barnmorskorna rekommendera ett extra järntillskott från mitten av graviditeten på 60-100 mg/dag. Det beror på att, även om du äter bra mat finns det risk för att du inte kan täcka det ökade järnbehovet, utan att tära på reserverna - och de kan behövas i samband med förlossning och amning.

Barnet växer och mammans mage börjar nu växa rejält. Det kan klia på magen då den tänjs ut. Smörj magen med hudlotion. Tänk på att ditt barn nu kan känna smekningar och beröring på mammans mage. Många kvinnor börjar nu känna sig varma, vilket är helt naturligt eftersom sköldkörteln är mer aktiv och ämnesomsättningen är 20 procent högre än annars. På nätterna svettas många för att kyla ner kroppen. Det är viktigt att dricka mycket vatten.

Hur jag mår: Fantastiskt typ för det mesta. Har drabbats av halsbränna till och från men inget jag egentligtligen störs speciellt utav. Har fortfarande morgonillamående och känslig för det mesta som är ockligt och inte äckligt och vissa lukter. Kan knappt skrapa av mat från tallriken utan att kjöjas fast det inte en är äckligt. Känner mer och mer knuffar på insidan som man ibland med lite tur kan känna på utsidan också 

 

Var och åkte skridskor i 2 timmar i Onsdags också, det var en bra idé tyckte jag. Det var det också,  tills jag kom hem och dagen efter. Min kropp var av och mitt bäcken? eller bara träningsvärk gjorde att jag knappt kunde gå. Idag 2 dagar senare är det mycket bättre och idag Fredag ska vi också dansa Jerusalema challange på jobbet. Det kommer bli episkt! 

 

 

Kommentarer

Innan du kommenterar:

Konst:
Jag tar emot beställningar i mån av tid kolla då HÄR

Foto:
Alla bilder är tagna av mig om inte annat anges
Jag fotoar med min Nikon D7100

Bloggdesign:
Jag har gjort min bloggdesign själv!

Övrigt:
Jag gör inte bloglovin byten
Tipsa gärna om tävlingar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback